Voor de leerkracht

Doelgroep

  • De webquest is bedoeld voor leerlingen van de 1ste graad ASO.
  • Het is de bedoeling dat de leerlingen individueel aan de slag gaan en ze een bepaalde mate van zelfstandigheid aanleren.

Beginsituatie

  • De leerlingen kennen de verschillende continenten van de wereld.
  • In het basisonderwijs leren de leerlingen de wet van eten en gegeten worden en moeten ze dit kunnen illustreren aan de hand van minstens twee voedselketens.
  • De leerlingen kennen reeds het begrip 'biodiversiteit'.
  • De leerlingen kunnen werken met een laptop, computer of tablet.

Eindtermen

  • ET7 De leerlingen kunnen in een concreet voorbeeld van een biotoop aantonen dat organismen een levensgemeenschap vormen waarin voedselrelaties voorkomen.
  • ET8 De leerlingen kunnen in concrete voorbeelden aantonen dat de omgeving het voorkomen van levende wezens beïnvloedt en omgekeerd.

Leerplandoelen

  • LPD 18 De leerlingen illustreren het belang van biodiversiteit.
  • LPD 19 De leerlingen herkennen in voedselrelaties producenten, consumenten, detrivoren en reducenten.

Lesdoelen

  • De leerlingen verzamelen informatie over de ligging en geschiedenis van Zuid-Afrika.
  • De leerlingen stellen voedselketens op van in de savanne levende organismen.
  • De leerlingen beschrijven een Zuid-Afrikaanse biotoop naar keuze (karoo of fynbos).
  • De leerlingen stellen een voedselweb op van een Zuid-Afrikaanse biotoop naar keuze (karoo of fynbos) bestaande uit minstens vier voedselketens.
  • De leerlingen hanteren de begrippen producent, consument en reducent bij een voedselkringloop.
  • De leerlingen definiëren het begrip ecologisch evenwicht.
  • De leerlingen vergelijken het ecologisch evenwicht van België en Zuid-Afrika.
  • De leerlingen selecteren relevante informatie uit gekregen bronnen.
  • De leerlingen organiseren zelfstandig hun webquest op basis van interesses.

Bronnen

De Lamper, A., Reyniers, T., Rombouts, R., Van Gastel, R., & Weygers, I. (2011). Explo 2 leerwerkboek natuurwetenschappen. Kapellen: Pelckmans.

Food Webs of South Africa. (z.d.). Geraadpleegd van https://safoodwebs.weebly.com/savanna.html

Knack Weekend. (2010, 10 februari). Keniaanse rangers verplaatsen duizenden zebra's. Geraadpleegd van https://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/keniaanse-rangers-verplaatsen-duizenden-zebra-s/diaporama-normal-477809.html

Trainjebiologie. (2018). Voedselkringloop. Geraadpleegd van https://www.trainjebiologie.com/voedselkringloop

Van Wessel, T. (2019, 25 april). Voedselkringloop: eten en gegeten worden. Geraadpleegd van https://natuurwijzer.naturalis.nl/leerobjecten/voedselkringloop-eten-en-gegeten-worden

Auteur: Astrid Royackers 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin