Voor de leerkracht
Doelgroep
- De webquest is bedoeld voor leerlingen van de 1ste graad ASO.
- Het is de bedoeling dat de leerlingen individueel aan de slag gaan en ze een bepaalde mate van zelfstandigheid aanleren.
Beginsituatie
- De leerlingen kennen de verschillende continenten van de wereld.
- In het basisonderwijs leren de leerlingen de wet van eten en gegeten worden en moeten ze dit kunnen illustreren aan de hand van minstens twee voedselketens.
- De leerlingen kennen reeds het begrip 'biodiversiteit'.
- De leerlingen kunnen werken met
een laptop, computer of tablet.
Eindtermen
- ET7 De leerlingen kunnen in een concreet voorbeeld van een biotoop aantonen dat organismen een levensgemeenschap vormen waarin voedselrelaties voorkomen.
- ET8 De leerlingen kunnen in concrete
voorbeelden aantonen dat de omgeving
het voorkomen van levende wezens beïnvloedt en omgekeerd.
Leerplandoelen
- LPD 18 De leerlingen illustreren het belang van biodiversiteit.
- LPD 19 De leerlingen herkennen in voedselrelaties producenten,
consumenten, detrivoren en reducenten.
Lesdoelen
- De leerlingen verzamelen informatie over de ligging en geschiedenis van Zuid-Afrika.
- De leerlingen stellen voedselketens op van in de savanne levende organismen.
- De leerlingen beschrijven een Zuid-Afrikaanse biotoop naar keuze (karoo of fynbos).
- De leerlingen stellen een voedselweb op van een Zuid-Afrikaanse biotoop naar keuze (karoo of fynbos) bestaande uit minstens vier voedselketens.
- De leerlingen hanteren de begrippen producent, consument en reducent bij een
voedselkringloop.
- De leerlingen definiëren het begrip ecologisch evenwicht.
- De leerlingen vergelijken het ecologisch evenwicht van België en Zuid-Afrika.
- De leerlingen selecteren relevante informatie uit gekregen bronnen.
- De leerlingen organiseren zelfstandig hun webquest op basis van interesses.
Bronnen
De Lamper, A., Reyniers, T., Rombouts, R., Van Gastel, R., & Weygers, I. (2011). Explo 2 leerwerkboek natuurwetenschappen. Kapellen: Pelckmans.
Food Webs of South Africa. (z.d.). Geraadpleegd van https://safoodwebs.weebly.com/savanna.html
Knack Weekend. (2010, 10 februari). Keniaanse rangers verplaatsen duizenden zebra's. Geraadpleegd van https://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/keniaanse-rangers-verplaatsen-duizenden-zebra-s/diaporama-normal-477809.html
Trainjebiologie. (2018). Voedselkringloop. Geraadpleegd van https://www.trainjebiologie.com/voedselkringloop
Van Wessel, T. (2019, 25 april). Voedselkringloop: eten en gegeten worden. Geraadpleegd van https://natuurwijzer.naturalis.nl/leerobjecten/voedselkringloop-eten-en-gegeten-worden